Pages

Monday, August 23, 2010

Kisah 3 Siput

  • kisah ini diceritakan oleh sahabat saya, Nur Hafizah Harun kepada saya dan seorang lagi kawan kami, Anis Fahimah Md Yusof....
  • Motif dia cerita: ntahlaa, maybe dia tensen ngn kawan dia yg obses sgt ngn benda2 berbentuk siput nih! (org laa tuh!)
                                  _____________________________________________

Begini kisahnya...

Tersebutlah kisah 3 ekor siput yg bersahabat baik. Pada satu hari, tiga sahabat tu nk g picnic. Siput 1 bwk makanan, siput 2 bwk benda laen (fizah pon x ingat apa benda tu, maka sy pon x tau jugak), siput 3 je yg lenggang kangkong (maksudnya x bwk apa2 lah tu)

Tibanya diorang di tempat picnic tu, diorang baru perasan ada benda tertinggal (lg skali, fizah x ingat apa benda tu..yg pasti kediadaan benda tu membuatkan picnic diorang x best)

Setelah berbincang, maka siput 1 & 2 bersepakat suruh siput 3 blek n amek benda tu. Lalu siput 3 berkata...

"Aku ini jalan sgt la lmbat. kalo aku lmbat sehari, korang makan dulu tanpa aku x?"

"Tak. Kitorang tunggu." kata siput 1 & 2

"kalo aku lmbat 2 hari?"

"Tak. Kitorang tunggu."

"Kalo aku lmbat 5 hari? seminggu?"

"Tak. Kitorang tunggu."

Maka berangkatlah siput 3. Alkisah, telah seminggu berlalu dan siput 3 tak kembali pon lagi. Adapon siput 1 & 2 tersangatlah lapar n kalo x makan confirm mati punyalah. Mereka pon membuat keputusan untuk makan (aku pon x tau makanan tu basi ke tak, sbb bila aku tanya fizah, dia suruh diam..dgr je)

Tibe-tiba semak berhampiran diorang bergerak2 dan siput 3 tiba-tiba kuar dari semak tu sambil berkata...

"Hah! Nasib baik aku tak pergi lg. Korang nak makan tanpa aku rupanya!"

____________________________________________

Punyalah siput 3 tu x percaya kwn2 dia..Haru!! Moral of the st0ry is, open your heart, eventhough just a tiny hole,to trust another if you want them to trust you...

Siput2 nih c0mey kan3x...?!

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

4 comments:

ibu amin mursyidi said...

comel gila citer siput nih... lambat sungguh siput tu jalan... haha...

afmy said...

aah2...comel ngat siput nih...hehe...n yeah...masih terngiang2 dat story ;-) lalala~

cik ciput said...

akukah yg bersalah...wiwiwiwi

amirasyazwani said...

haha~ kan3x...c0mey kan! kredit t0 fizahyg c0mey gak tuh!!! hihihi~